Ausstellung: 7. September – 14. November 2013
Eröffnung: Samstag, 7. September, 16–20 Uhr
Mit how to write II eröffnen wir den zweiten Teil unserer Ausstellungsreihe zum Thema Künstler, die schreiben. Wir feiern damit im Jahr 2013 das 25-jährige Bestehen der Galerie und Buchhandlung Wien Lukatsch.
Wir haben dazu vier Künstler eingeladen, die sich mit der Wahrnehmung von Wahrnehmung beschäftigen. Ihre Arbeiten betonen nicht das fertige Werk, sondern den Prozess.
Robert Filliou (1926–1987) entwickelte als ausgebildeter Ökonom und vom Buddhismus beeinflußter Künstler, das Prinzip der Permanenten Kreation. Seine Aktionen und Objekte, die er oft in Kooperation mit Künstlern wie George Brecht und Architekten wie Joachim Pfeufer ausgeführt hat, betonen die Aktivierung des Betrachters.
Filliou: Arbeit als Spiel – das ist etwas, was ich manchmal präsentiere, um eine Vorstellung von einer bestimmten Annäherung an die Kreativität zu geben, die ich für jedermann zugänglich machen möchte. Arbeit als Spiel, Kunst als Denken, Denken im Sinne eines Wachstums- und Lernprozesses. Aber noch mehr, Denken im Sinne von unterhaltenden Momenten; ich bin ein Denk-Unterhalter.
Wir zeigen von Filliou mehrere Objekte aus den 70er Jahren, in denen er das chinesische Schriftzeichen für Tao, die von ihm erfundenen République Geniale und die literarische Form des Haiku benützt und verwandelt.
Nina Canell (* 1979) interessiert sich für physikalische Phänomene und visualisiert Dinge, die eigentlich unsichtbar sind: Elektrizität, Hitze, Kälte, Luft – und sie arbeitet mit Elementen wie Wasser, in verschiedenen Aggregatzuständen. In ihren Installationen und Skulpturen wird man konfrontiert mit Ereignissen und Ergebnissen, deren Zustandekommen einem zunächst fremd erscheinen und irritieren. In der neuen Installation Halfway Between Opposite Ends (studio) zeigt sie in einer Art Werkstattsituation alle Materialien, die sie benötigt, um mit 4000 Volt Spuren in kleine Holzstöcke zu brennen. Einzelne solcher bearbeiteter Holzstücke, stellt sie schon seit 2010 aus – mit Halfway Between Opposite Ends (studio) führt sie vor, wie die Arbeit entsteht.
Mariana Castillo Deball (* 1975), eine der vier nominierten Künstler für den Nationalgaleriepreis für junge Kunst 2013 in Berlin, zeigt ihren Film Blackboxing (2005). Sie setzt sich darin mit wissenschaftstheoretischen Fragen zum Thema Black Box auseinander. In collageartigen Bildsequenzen und einem Text assoziiert sie Fragen zur Offenheit oder Geschlossenheit von Systemen. Deball: I am interested in devices, individuals and events, which evade the blackboxing effect: unfinished stories, ambiguous characters, incomplete objects and so on. Usually, they belong to a process from which they were finally excluded, or their interests and links belong to different categories, so it is impossible to fix them in a specific place. These fragmented pieces of imaginary machinery lead to chain reactions, as if the fragments might be trying to find a connection, a tiny place to settle for a while.
Andreas Sell (* 1977), den wir zu how to write II erstmals eingeladen haben, präsentiert die 17-teilige Installation Guideline to eat a slice of toast within eight bites (2013). Maschinen, oft Küchengeräte, sind in Ton nachgeformt und am Boden verteilt. Die Geräte sind teils verändert und ins funktionslos Absurde gedreht. Der Text zur Arbeit tönt aus einem kleinen Spiegelhaus. Eine Japanerin erklärt in nahezu zwanzig Minuten minutiös wie man eine Scheibe Toast in acht Bissen verzehrt. Der Essensprozess wird dermaßen zerdehnt, daß gewöhnlichste Tätigkeiten, wie hier das Kauen, einem unausführbar vorkommen. Sell benutzt den Zeitlupeneffekt um Handlungsanweisungen ad absurdum zu führen. Ein weiteres Beispiel: Er steht stundenlang still und beweist mittels einer Langzeitbelichtung, daß das unmöglich ist.
Exhibition: September 7 – November 14, 2013
Opening: Saturday, September 7, 4–8 pm
how to write II is the second part of our series of exhibitions about the matter artists who write. With this series we celebrate the 25th anniversary of the gallery and bookshop Wien Lukatsch.
For how to write II we invited four artists, who are dealing in several ways with the perception of perception. Their works are laying the focus on the process.
Robert Filliou (1926–1987) developed – he was a trained economist and an artist influenced by Buddhism – the principle of the permanent creativity. His action pieces and objects, which he often realizes in collaborations, f.e. with artists like George Brecht and architects like Joachim Pfeufer, emphasize the activation of the viewer.
Filliou: Work as play, is something I present at times to give an idea of a certain approach to creativity that i would like to make available to everyone. Work as play, art as thought, thought in the sense of a growing and learning process. But even more thought in the sense of entertaining moments, I’m a thought-entertainer.
We show several objects by Filliou from the 70ies, in which he thinks about, uses and changes the chinese sign for Tao, his invented République Geniale and the literate form of haiku.
Nina Canell (* 1979) is interested in physical phenomenons and often visualizes things, which are actually invisible: electricity, heat, cold, air – and she works with elements like water in different aggregate states. In her installtions and sculptures one is confrontated with events and results, which are on the first glance unclear, strange and vexing.
Halfway Between Opposite Ends (studio) is a new installation in which Nina Canell shows all the materials – like in her studio – she needs to burn tracks in small wooden sticks with 4000 volt. She shows those sticks individually since 2010 in here series Halfway Between Opposite Ends. In the studio version she introduces the process and her working method.
Mariana Castillo Deball (* 1975), one of the four nominated artists for the Nationalgaleriepreis für junge Kunst 2013 in Berlin, shows her film Blackboxing (2005). In which she is dealing with scientific theoretical questions on the Black Box. In collage-like sequences and a text Mariana Castillo Deball associates about questions on the openess and closeness of systems. Deball: I am interested in devices, individuals and events, which evade the blackboxing effect: unfinished stories, ambiguous characters, incomplete objects and so on. Usually, they belong to a process from which they were finally excluded, or their interests and links belong to different categories, so it is impossible to fix them in a specific place. These fragmented pieces of imaginary machinery lead to chain reactions, as if the fragments might be trying to find a connection, a tiny place to settle for a while.
Andreas Sell (* 1977), whom we invited for how to write II for the first time, presents his 17-parted installation Guideline to eat a slice of toast within eight bites (2013). Machines, often kitchen equipment, are more or less rebuild in clay and spread on the floor. The objects are partly modified, sometimes until they are inoperable absurd. The text, which belongs to the work is audible and comes from a small mirror house. A Japanese girl explains in almost twenty minutes meticulously how to eat a slice of toast within eight bites. The process of eating is stretched so much that the most daily action, like chewing becomes impossible. Sell uses the effect of slow motion to turn instructions ad absurdum. Another example of his practise of thinking about and playing with instructions is: He stands still for hours and proves via time exposure that standing still is impossible.