Robert Filliou
originals, books, editions
Part I: July 14 – August 19, 2006; Part II: September 5–16, 2006

Teil I: 14. Juli – 19. August 2006
Teil II: 5. – 16. September 2006

Robert Filliou (geb. 1926 in Sauve, Südfrankreich) schloß sich 1943 der französischen Widerstandsbewegung an.
Nach Kriegsende wanderte er in die USA aus, arbeitete dort als Hilfsarbeiter bei Coca-Cola und studierte Wirtschaftswissenschaften in Los Angeles. Anfang der 50er Jahre ging er nach Südkorea, um als Ökonom im Auftrag der Vereinten Nationen an einem Plan für den Wiederaufbau Koreas mitzuwirken. Nachdem er 1959 nach zahlreichen Reisen nach Frankreich zurück kam, entstanden seine ersten Aktionsgedichte sowie seine erste visuelle Arbeit "L’Immortelle Mort du Monde" (ein aleatorisches Theaterstück in Form einer Text-Collage).
In der Kopenhagener Galerie von Arthur Köpcke stellte er 1961 erstmals seine Arbeiten vor. Im Januar 1962 gründete er seine "Galerie Légitime", bestehend aus seiner Mütze, in der er neben seinen eigenen Arbeiten auch Werke von Künstlerfreunden präsentierte. Mit dieser Galerie nahm er noch im gleichen Jahr am "Festival of Misfits" in London teil. Er gehörte zur Kerngruppe der frühen Fluxusaktionen und -festivals.
Um 1966 formulierte er seine "Prinzipien einer poetischen Ökonomie", aus denen er 1968 sein Konzept der "Äquivalenz" und der "Permanenten Kreation" entwickelte. Nach längerem Aufenthalt in Düsseldorf kehrte er 1975 nach Frankreich zurück, wo er in der Nähe von Nizza eine ehemalige Ölmühle zum "1. Territorium der République Géniale" erklärte. Im Oktober 1984 zog er sich für 3 Jahre, 3 Monate und 3 Tage in ein buddhistisches Kloster in der Dorgogne zurück, wo er am 2.12.1987 starb.

In unserer Ausstellung zeigen wir Bücher, Editionen und Originale von Robert Filliou seit 1964. Neben Originalobjekten wie "Raining Cats and Dogs" (1964/65) und "suspense poems" wie "Goldene Sieben" (1971) sind frühe Editionen wie "L’Immortelle Mort du Monde" (1960/67) oder die Textrolle "Recherche sur l’ Origine" (1974) zu sehen. Filliou, dessen Konzept des Austausches zu vielen Kollaborationen führte, arbeitete u.a. mit Daniel Spoerri, Emmett Williams, George Brecht und Joachim Pfeufer zusammen. Wir zeigen "Spaghetti Sandwich" und "Rosa Spaghetti Handshake" (mit Williams, 1965 und 1971), "Raser les Murs/Université Populaire" (mit Spoerri, 1964), "La Cédille qui sourit" (mit George Brecht, 1969) und viele Publikationen u.a. zum "Poï Poï Drome"-Projekt (1963/1975) mit dem Architekten Joachim Pfeufer.

Part I: July 14 – August 19, 2006
Part II: September 5–16, 2006

Robert Filliou (born 1926 in Sauve, South of France) took 1943 part in the Résistance. After the end of World War II he moved to the U.S., worked there for the Coca-Cola company and studied economics in Los Angeles. In the early 50ies he went as an economist to South Korea, by order of the U.N., to develop a plan for the recontruction of Korea. After travelling a lot all over the world he came back to France in 1959. To this time he made his first action poems and his first visual work called "L’Immortelle Mort du Monde" (which is an aleatoric theater piece in form of a text collage). In Arthur Köpckes gallery in Kopenhagen, Filliou had for the first time an exhibition in 1961. In January 1962 he founded his "Galerie Légitime", which consisted of his hat, in which he showed his own works as well as those of his friends. With this gallery he took in the same year part on the "Festival of Misfits" in London. He participated in several Fluxus-Festivals and was of the main actors in the Festivals of Fluxus.
In 1966 he wrote his "principles of poetic economy" which leaded in 1968 to his concepts of "equivalence" and "permanent creation". After living in Düsseldorf he finally went back to France in 1975. Nearby Nice he declared a former oil mill to the "1st Territory of the République Géniale".
In october 1984 he lived for 3 years, 3 months and 3 days in a Buddhistic monastery where he died on December, 2 in 1987.

In our exhibition we show books, editions and originals by Robert Filliou from 1964 on. Besides original objects like "Raining Cats and Dogs" (1964/65) and "suspense poems" like "Golden Seven" (1971), we present early editions like "L’ Immortelle Mort du Monde" (1960/1967) or the textroll "Recherche sur l’ Origine" (1974). Filliou concept of exchange leaded to many collaborations f.e. with Daniel Spoerri, Emmett Williams, George Brecht and Joachim Pfeufer. Collaboration-works in our exhibition are: "Spaghetti Sandwich" and "Rosa Spaghetti Handshake" (with Williams, 1965 and 1971), "Raser les Murs / Unversité Populaire" (with Spoerri, 1964), "La Cédille qui sourit" (with George Brecht, 1969) and many publications f.e. to the "Poï Poï Drome"-project (1963/1975) with the architect Joachim Pfeufer.