George Brecht


<  7 / 10  >

Wind Rule

1966
Box containing 3 pages
(title, colophon, preface
by A. Thomkins)
and 6 plates (silkscreen prints)
Box 66 x 66 x 6 cm
Plates 63 x 62,5 cm
Edition of 65, num. & sign.
Ed. Galerie der Spiegel, Cologne

born in New York, USA; 1926
died in Cologne, Germany; 2008

George Brecht was an American conceptual artist and avant-garde composer as well as a professional chemist. He was a key member of, and influence on Fluxus, the international group of avant-garde artists centred around George Maciunas, having been involved with the group from the first performances in Wiesbaden 1962 until Maciunas’ death in 1978.

One of the originators of ‘participatory’ art, in which the artwork can only be experienced by the active involvement of the viewer, he is most famous for his Event Scores such as Drip Music 1962, and is widely seen as an important precursor to conceptual art. He described his own art as a way of “ensuring that the details of everyday life, the random constellations of objects that surround us, stop going unnoticed.”

“In Fluxus there has never been any attempt to agree on aims or methods; individuals with something unnamable in common have simply naturally coalesced to publish and perform their work. Perhaps this common something is a feeling that the bounds of art are much wider than they have conventionally seemed, or that art and certain long-established bounds are no longer very useful. At any rate, individuals in Europe, the US, and Japan have discovered each other’s work and found it nourishing (or something) and have grown objects and events which are original, and often unclassifiable, in a strange new way.” -- George Brecht

Bücher von und über Gerge Brecht / books by and about George Brecht

Brecht, George. Autobiographie. (Dt.). Eine Auswahl von 27 Träumen mit 5 Zeichnungen v. André Thomkins. Übersetzt von Tomas Schmit. 48 S., 19x12, brosch.. Köln 1973 <<<

_An Introduction to George Brecht’s Book of the Tumbler on Fire. (Engl.).
Hrsg. v. Henry Martin. Mit einem Beitr. v. Henry Martin, mehreren Interviews zw. Brecht & Ben Vautier, Marcel Alocco, Henry Martin, Irmeline Lebeer, Gislind Nabakowski, Robin Page, 5 Texten v. Brecht und einer Bio-Bibliogaphie. 262 S., zahlr. farb & s/w Abb., 29x22, Ln., Schutzumschlag. Milano 1978 <<<

_Jenseits der Ereignisse. Texte zu einer Heterospektive. Kat. (Dt.). Kunsthalle Bern. Interview: Henry Martin / George Brecht. 206 S., 21x14, Fadenheftg., brosch.. Bern 1978

_Hsin Hsin Ming. (Engl./Dt./Frz.). Mit Calligraphien v. Takako Saito. 78 S., 11x16,5, brosch.. Brüssel 1984 (Nachdruck 2012)

_WATER YAM. 102 Karten (versch. Formate) u.1 Umschlag (“Cloud Scissors”) mit 7 Karten. Alles in Pappbox (17,5x17,5). Brüssel, Hamburg (5. Ausgabe) 1986

_Notebooks. Vol 1: June 1958-Sept. 1958. Vol II: Oct. 1958-April 1959. Vol III: April 1959-Auf. 1959.
_Notebook IV: September 1959 - March 1960.
_Notebook V: March 1960 - November 1960. Faksimiledruck.
_Notebook VI + VII: March 1961 - June 1961 + June 1961 - September 1962.
(Die 1991 begonnene Edition der handschriftlichen Brecht-Notizen, der Briefe, Zeichnungen, Anzeigen, Projektanweisungen & Kompositionsskizzen findet mit Band VI & VII ihren Abschluß. Es sind künstlerische Tagebücher, die um das “Event” als zentralen Begriff kreisen.)

_George Brecht: Events. Über die Event-Partituren von Brecht aus den Jahren 1959-1963. Von Gabriele Knapstein. (Dt.). 66 S., 28 Abb., 21x14, brosch.. Berlin 1999 <<< last copies

_Events. Eine Heterospektive. Kat. (Dt./Engl.). Texte von Richard Hamilton, Claes Oldenburg und Tomas Schmit. 352 S. mit 400 meist farb. Abb., brosch.. Köln 2005

_40 Werke der letzten 15 Jahre. Kat. (Dt.). Mit einem Text v. Roger Goepper. 80 S., 16 farb. & 24 s/w Abb., 20x20, brosch.. Köln 2000

_Solitaire (1959). 27 Spielkarten. 500 Exx.. Köln 2005
(27 (Spiel)-Karten mit collagierten Fragmenten (Samen, bunten Papieren etc.), die auf Zahlen verweisen (1-5). Erstausgabe einer als Entwurf 1959 von Brecht präsentierten Arbeit in der Ausstellung “toward events: an arrangement” in der Reuben Gallery New York.)

_& Stefan Wewerka. Letters and Jazz. For Richard Hamilton, Lester Young,
Charlie Parker. 16 S., 16 farb. Abb., A 5 (quer), brosch.. Köln 1983

_& Patrick Hughes. Die Scheinwelt des Paradoxons. Eine kommentierte Anthologie in Wort und Bild. (Dt.). 120 S., 27 s/w Abb., 22x14, Ppdg.. Braunschweig 1978 <<<
(Das Cover ist leicht verschmutzt.)